Det är viktigt att som konsument känna till konsumentköplagen så man kan hävda sin rätt lättare.
Ifall du inte tycker att du får gehör för din reklamation hos en handlare kan du alltid vända dig till din lokala Konsumentrådgivare, Konsumentvägledare eller till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
När du handlar en vara finns det alltid en risk att du och säljaren kommer i konflikt med varandra. Säljaren har mycket större vana av att hantera konflikter än vad du har och om säljaren driver sin linje hårt kan det vara svårt att få rätt. Det finns dock några tips för att undvika konflikter och hantera oönskade situationer.
Det finns några grundläggande regler som kan vara bra att ha i åtanke för att på smidigast möjliga sätt undvika affärsförbindelser som kan ge upphov till konflikter.
Det finns ett antal viktiga lagar som är till skydd för oss konsumenter.
Prioritet | Lag | Kommentar |
---|---|---|
Konsumentköp- lagen |
Konsumentköplag syftar till att skydda konsumenter och skapa bättre konkurrens mellan näringsidkare. | |
Köplag | Köplagen reglerar handel mellan två privatpersoner. | |
Konsumenttjänst- lagen |
Konsumenttjänstlagen är en tvingande lag till förmån för konsumenter då ett företag utför en tjänst. | |
Marknadsförings- lagen |
Marknadsföringslagens syfte är att skyddar konsumenter mot felaktiv, vilseledande och annan otillbörlig reklam. | |
Distansavtals- lagen |
Distansavtalslagen ger dig rätt att i 14 dagar ångra ditt distansköp. | |
Konsumentkredit- lagen |
Konsumentkreditlagen reglerar krediter som företagare erbjuder konsumenter. |
Det finns många fler lagar som skyddar dig som konsument som t.ex. e-handelslagen, avtalsvillkorslagen och resegarantilagen.
Det är viktigt att du som konsument är medveten om dina rättigheter men ifall du inte orkar läsa igenom alla lagarna och lagtexterna är sidan Hallå Konsument men konsumentrådgivare utomlands som gärna ser dig som kund.
Här finns mer intressant som kan vara bra att känna till gällande Konsumentköplagen och vilka rättigheter du har som konsument.